| |
kolonne kørsel
Det er både fascinerende og
sjovt at køre motorcykel i en gruppe, men det er bestemt ikke ufarligt.
Det er derfor vigtigt at vi følger nogle få enkelte retningslinier både for
egen og andres sikkerhed.
Forrest i gruppen/kolonnen kører en “turleder”. Han vil holde et jævnt
lavt tempo. Passer din MC ikke til dette jævne tempo, så placer dig længere
nede i rækken, da tempoet bagude varierer en del. Dette betyder til gengæld at
man skal være ekstra opmærksom på sine medkørere.
Er du ikke fortrolig med kolonnekørsel, så vælg en plads fremme i rækken.
Hold altid din plads i kolonnen under kørsel. Får du lyst til at skifte plads,
så gør det under en pause. Bagerst kører en opsamler, som hjælper hvis nogen
får problemer.
Indtag en zigzag formation under kørslen, ved skiftevis at vælge vognbanens
venstre og højre side. (se billede nederst) Dette giver er større synsfelt og
bremselængde - og et bedre og større udsyn over alle de andre MC’er i
kolonnen. Desuden får det gruppen til at syne af mere for de øvrige
trafikanter – vi bliver til en kolonne - som de i højere grad vil respektere.
Overdriv din placering i formationen lidt. Foruden øget bremselængde
efterlader det heller ikke nogen tvivl hos de andre MC’er om du er venstre-
eller højremand. Hvis der bliver et hul i kolonnen, kører den bagved kørende
MC frem og lukker hullet! I praksis betyder det, hvis der opstår et hul i
venstre side, at hele venstre række kører en plads frem!
Afstanden afhænger af farten og især forholdene. Oftest vil det passe med en
afstand på mindst 1 sekund hvilket svarer til godt 15 meter ved 60 km/t.
Når man skal standse, f.eks. ved en vejudmunding, et kryds eller andet, klapper
man zigzag formationen sammen, ved at højremanden kører op på siden af
venstremanden. Derved bliver kolonnen kortere, og deltagerne får bedre udsyn og
orienteringsmuligheder. Desuden bliver det lettere for gruppen at komme i gang
igen og komme samlet over en krydset vej.
Man skal holde øje med de, man har bag sig. Kan man ikke se dem, standser man.
Hvis det er i forbindelse med, at kolonnen svinger, standser man, sådan at de
efterfølgende kan se hvor, der blev svinget.
Husk det er dit ansvar at bagved kørende er med.
|